REISVOORWAARDEN
Garantie geregeld | STO Garant
Om te voldoen aan de wettelijk verplichte garantiestelling maakt YUGO Travel gebruik van STO Garant. U kunt dit controleren via de STO Garant deelnemerspagina (www.sto- garant.nl/deelnemers). Alle informatie over STO Garant vindt u op www.sto-garant.nl.
Bij elk (reis)aanbod van YUGO Travel wordt duidelijk vermeld of de garantie van STO Garant van toepassing is. In de garantieregeling leest u wat de garantie inhoudt en welke voorwaarden van toepassing zijn. U vindt deze garantieregeling op de website van STO Garant (www.sto-garant.nl/downloads).
Indien de garantie van STO Garant van toepassing is op uw boeking, dan betaalt u de reissom niet aan YUGO Travel, maar aan de derdengeldenrekening van Stichting Derdengelden Certo Escrow, een bij De Nederlandsche Bank (DNB) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM) geregistreerde betaaldienstverlener. Deze stichting derdengelden waarborgt uw reissom tot na afloop van uw boeking. Wanneer diensten door financieel onvermogen van YUGO Travel niet (volledig en/of tijdig) worden verleend, dan voert STO Garant de garantie uit. In de garantieregeling leest u hoe u daar in dat geval aanspraak op maakt.
Boekingsprocedure
Een boeking bij YUGO Travel komt tot stand op het moment dat de reiziger per mail aangeeft de reis zoals voorgesteld te willen boeken. Zo hebben we altijd zwart op wit wat we hebben afgesproken. Er gelden enkele eenvoudige regels. Allereerst is een boeking bindend. Zodra u opdracht tot een boeking geeft via de e-mail of het boekingsformulier leggen wij alle diensten die bij uw reis zijn inbegrepen (hotels, transfers, excursies, maaltijden) vast en daarmee is de reis bevestigd.
We werken uitsluitend met kleinschalige, authentieke hotels. Daarom komt het soms voor dat we de reis niet kunnen bevestigen zoals aangevraagd. Het kan zijn dat er in sommige hotels alleen duurdere kamers beschikbaar zijn, of dat op een bepaalde datum het hotel helemaal is uitverkocht. In dat geval bieden wij u een alternatieve reisdatum zo dicht mogelijk bij de gewenste reisdatum, of stellen we een duurder kamertype voor tegen een kleine toeslag. De reis wordt vervolgens pas bevestigd op het moment dat u aangeeft akkoord te gaan met de voorgestelde wijzigingen.
Betalen
Bestaat uw boeking uit meer dan 1 reisonderdeel? Dan betreft het een pakketreis en valt uw boeking onder de dekking van STO garant. De betaling verloopt dan via de derdengeldenrekening van STO Garant. U ontvangt een e-mail van STO Garant (info@sto-garant.nl) met informatie over het voldoen van de betaling voor uw boeking. Voor alle boekingen geldt dat het volledige boekingsbedrag voor aanvang van de boeking betaald dient te zijn aan de derdengeldenrekening. U betaalt per boeking een toeslag van € 12,00 aan het garantiefonds.
Boekt u slechts één reisonderdeel (een losse accommodatie of een huurauto bijvoorbeeld) dan betreft het geen pakketreis en valt uw boeking niet onder de de dekking van STO Garant. In dat geval betaalt u rechtstreeks aan YUGO travel en betaalt u geen toeslag van € 12,00 aan het garantiefonds.
Annuleren & wijzigen van uw boeking
Helaas komt het soms voor dat een reis niet door kan gaan. Wij maken dan echter toch al kosten, omdat veel hotels waarmee we werken ook bij ons annuleringskosten in rekening brengen. Annuleren bij YUGO Travel kan alleen via de e-mail en brengt de volgende kosten met zich mee:
– tot 8 weken voor afreis tegen 20% van de reissom plus eventuele diensten waarvoor gen terugbetaling mogelijk is
– 8 weken – 29 dagen voor vertrek tegen 40% van de reissom plus eventuele diensten waarvoor gen terugbetaling mogelijk is
– 28-15 dagen tegen 60% van de reissom plus eventuele diensten waarvoor gen terugbetaling mogelijk is
– 14-8 dagen voor vertrek 80% van de reissom plus eventuele diensten waarvoor gen terugbetaling mogelijk is
– korter dan 8 dagen voor vertrek 100% van de reissom.
De reis overdragen aan een derde kan tegen een administratieve kost van € 100 tot 8 dagen voor vertrek, € 150 korter dan 8 dagen voor vertrek plus de som van eventueel op naam gekochte en vooraf betaalde tickets.
Wilt u na bevestiging van uw reis nog wijzigingen aanbrengen in uw boeking (de reis verplaatsen naar een andere datum, extra nachten tussendoor toevoegen, kamertypes aanpassen en dergelijke ) dan rekenen wij hiervoor € 25 wijzigingskosten per persoon. Voor kleine wijzigingen (een extra nacht vooraf of aan het einde van de reis, dieetwensen doorgeven en dergelijke) rekenen wij geen extra kosten.
Voor camping Nono Ban geldt een niet-retourneerbare aanbetaling van 30% van het totaal. Vanaf 8 weken voor aankomst gaat bovenstaande annuleringsstaffel in.
Mocht u er zeker van willen zijn dat u geen kosten heeft aan een annulering, sluit dan een annuleringsverzekering af voor u boekt.
Verzekering
Ga nooit onverzekerd op reis. Je dient te allen tijde te controleren dat je reisverzekering aansluit bij de reis die je gaat ondernemen. Controleer of de regio die je bezoekt en eventuele risicodragende activiteiten (zoals watersporten, bergwandelen, 4×4 rijden) worden gedekt door je polis.
Het basispakket van je zorgverzekering dekt ziektekosten in het buitenland, tot maximaal het bedrag van de in Nederland geldend enorm voor de ondergane behandeling. Controleer dat voor vertrek. Met een aanvullende reisverzekering kun je eventuele meerkosten dekken. Denk hierbij aan medische kosten die hoger uitvallen dan het Nederlandse tarief (in de Balkan zelden tot nooit het geval), een gedwongen verlengd verblijf of repatriëringskosten. Controleer vooraf ook wat je reisverzekering aanvullend dekt, zodat je met een gerust hart op reis kunt.
Voor je reis is het raadzaam ook een annuleringsverzekering af te sluiten. Mocht je ervoor kiezen dit niet te doen en je moet toch annuleren, dan is dat voor ons geen aanleiding om onze annuleringsvoorwaarden te versoepelen.
Zwaarte van de reis
In de beschrijving van de reis vertellen we wat er van dag tot dag op het programma staat. Van elke wandeling of fietstocht geven we aan hoe lang deze is in kilometers en/of uren, hoeveel hoogtemeters u maakt en welk type terrein u kunt verwachten. Lees deze informatie goed want u heeft het meeste plezier van uw reis als deze bij uw fysieke vermogens aansluit. Vaak hebben we meerdere tochten waar u uit kunt kiezen, en bijna elke dag is er ook de optie om een stadje te bezoeken of naar het strand te gaan. Voor een aanzienlijk deel heeft u de zwaarte van de reis dus zelf in de hand.
Routeboek & navigatie | Vouchers
Het handvat voor uw reis is het routeboek. Dit wordt u digitaal aangeleverd en het staat u vrij dit te printen. Het format is echter dusdanig dat het ook goed op telefoon of iPad te gebruiken is. In het routeboek vindt u de volgende informatie:
- dag-tot-dag planning van uw reis
- adressen & contactgegevens van alle lokale betrokkenen bij uw reis
- een overzicht van de gemaakte afspraken
- tips & trucs om uw reisdagen zorgeloos te laten verlopen
- achtergrondinformatie
- ingetekende kaarten en zelf gemaakte beschrijvingen van de mogelijke wandel- & fietstochten die bij uw arrangement zijn voorzien (deze kaarten geven een goed overzicht maar zijn kwalitatief niet zo goed als papieren wandelkaarten)
Voor de navigatie tijdens de wandelingen, fietstochten en autoritten (4×4) dient u de app Outdoor Active te gebruiken, en wel de pro-versie hiervan. Hiermee kunt u de routes offline opslaan en navigeert u feilloos zonder roamingkosten te maken tijdens uw reis. Ook bent u niet afhankelijk van 4g-ontvangst. Deze app was lang de eerste maand gratis maar sinds 2022 worden er kosten voor in rekening gebracht (in 2023 bedragen deze slechts € 2,50 per maand).
Wij werken met kleinschalige aanbieders en uw naam staat genoteerd voor alle excursies die u onderneemt. Vouchers zijn dan ook in geen enkel geval nodig en deze ontvangt u dus ook niet.
Niet tevreden?
Omdat wij onze reizen zeer zorgvuldig voorbereiden ontvangen we zelden negatieve reacties van onze reizigers. Mocht u op reis echter iets tegenkomen waar u niet tevreden over bent, en YUGO Travel heeft daar in uw ogen een aandeel in, dan zijn wij bereid om met u in gesprek te gaan om een eventuele financiële compensatie af te spreken. Gaat het om omstandigheden die buiten de macht van YUGO Travel liggen, dan achten wij ons niet aansprakelijk maar zijn we er uiteraard wel om samen een oplossing te zoeken.
Aansprakelijkheid & veiligheid
In onze routebeschrijvingen van de door ons geteste wandelingen, fietstochten en 4×4 routes wijzen wij u op alle door ons geïnventariseerde gevaren onderweg. Is er onderweg ontvangst op uw mobiel, zijn er betrouwbare bronnen, zitten er veel teken, slangen of beren, zijn er lastige of hoogtevrees-gevoelige passages in de wandeling? Op dat en nog veel meer wijzen wij u uitdrukkelijk. Het is aan u zelf om deze informatie te lezen en te gebruiken. Wij raden u ten zeerste aan om op elke wandeling of fietstocht het lokale noodnummer van de hulpdiensten in uw telefoon te programmeren en te zorgen dat de batterij van uw mobiel volledig is opgeladen. U dient ook tijdens alle tochten een basis-EHBO set en voldoende proviand in uw rugzak mee te dragen.
In sommige gevallen is er nog geen complete beschrijving beschikbaar van een tocht. In dat geval leveren we alleen de ingetekende route. Deze routes hebben wij ontvangen van betrouwbare lokale partners (in de meeste gevallen lokale berggidsen) en zijn nog niet voorzien van onze eigen beschrijving en aanvullende informatie.
Wat betreft de buitensporten waarbij u met een lokale gids op pad gaat, dan kunt u ervan op aan dat dit naar lokale vereisten gecertificeerde gidsen zijn. Wij controleren jaarlijks dat zij, of de firma waarvoor zij werken, beschikken over een een uitgebreide aansprakelijkheidsverzekering. Hetzelfde geldt voor de lokale taxi’s die wij inzetten.
Wandelen in de bergen en fietsen over onbekende wegen is en blijft een sport die u, net als bijvoorbeeld skiën, op eigen verantwoordelijkheid uitvoert.
YUGO Travel heeft een uitgebreide bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering via het collectief van de VVKR.